Článek ED - INTERVIEW + PŘEKLAD - Radiohead.cz
Články | Kategorie: Rozhovory | Článek: ED - INTERVIEW + PŘEKLAD

ED - INTERVIEW + PŘEKLAD

Překlad zvukového záznamu a detaily rozhovoru...


 

→ Překlad přepisu rozhovoru.←

 

W: OK, díky za věnovaný čas, nejdříve…

Ed: Je mi potěšením.

W: Takže, na stránce www.citizeninsane.eu už pracuju druhým rokem, a za tu dobu se nastřádalo několik otázek, ta stránka je zaměřena zejména na songy a sezení…

Ed: OK.

W: ...jak se vyvíjely...

Ed: Jistě.

W: ...protože většina songů má velmi zajímavou historii.

Ed: Jo.

W: Pokud vezmeš v úvahu Nude anebo podobné věci. To je zajímavé, mnoho lidí to zajímá. Takže nejdříve: Tohle je poslední koncert této části turné? (rozhovor probíhal před koncertem v Berlíně)

Ed: Jo.

W: A Evropského turné....jaké to pro vás dosud bylo?


Ed: Je to dobré! Jo, hrajeme už asi 4 týdny v Evropě, a předtím to byly zhruba 3 týdny v Americe, a vždycky…víš, jsme zralí na přestávku. Bylo to náročné.

W: Oblíbené koncerty?

Ed: Minulá noc v Arras byla opravdu dobrá...Roskilde...

W: Festivaly?

Ed: Jo, Roskilde byl dobrý, Bercy byl skvělý, Nimes byl skvělý, Victoria Park...Glasgow byl skvělý, Manchester. Itálie, druhá noc v Miláně. Opravdu jsem si užíval Hurricane; Hurricane a Southside, ty byly fakt dobré. Hraní na těchto festivalech jsme si opravdu užili. Tyhle byly opravdu…myslím, že Werchter byl na nižší úrovni...

W: Proč?

Ed: Někdy to prostě nepřijde…bylo to sice dobré, ale ne skvělé. Pár technických problémů, a takové věci..

W: A teď si 2 týdny odpočinete?

Ed: 2 a půl, a pak jedeme na turné do Ameriky.

W: Amerika, a pak celý měsíc odpočinku?

Ed: Jo.

W: A pár japonských koncertů.

Ed: Jo, správně..

W: A pak je turné k In Rainbows u konce?

Ed: jo, jo. Mimochodem přemýšlíme o tom, že bychom příští rok navštívili Jižní Ameriku.

W: Jo, o tom se dost spekuluje, mnoho lidí se na tohle už ptalo….

Ed: Snažíme se vymyslet nějaké termíny. Určitě Brazílii a Argentině a Chile, doufám, že snad i v Mexiku.

W: Tam máte spoustu fanoušků...


Ed: Jo, a nikdy předtím jsme tam nebyli. Strávil jsem celkem dost času v Brazílii.

W: Jo! Viděl jsem to triko, Copacabana...


Ed: Jo!

W: (smích)

Ed: Moje žena tráví mnoho času v Jižní Americe každý rok, myslím, že by to bylo skvělé místo pro náš koncert.

W: Takže třeba březen, nebo…

Ed: Přemýšlíme o březnu nebo dubnu, někdy v této době…

W: Ale nic není jisté...

Ed: Zatím ne.. Nic jsme zatím neschválili, snažíme se vyřešit všechny detaily, protože je to docela složité.

W: A Mexiko taky?


Ed: Doufám, bylo by hezké se tam vrátit.


W: Jo, to je… 14 let? Víc než 14 let?

Ed: Jo, bude to 15 let.

W: A tehdy to bylo náročné turné?


Ed: Víš… všechno tehdy bylo náročné. (smích)

W: Ovšem tehdy…myslím, to napětí, kdy to bylo, v říjnu?


Ed: Jo.

W: '94? Když jste pracovali na The Bends?


Ed: Jo, Celá ta doba byla vyčerpávající. Nahrávku jsme se snažili udělat při turné, a myslím, že Mexiko to vyjadřovalo celkem dobře, protože jsme tehdy málo spali, a byli jsme unavení. Najednou jsme byli v Thajsku…

W: Jo...

Ed: ...a pak jsme byli 24 hodin doma a pak zpátky na cestě, takže… Bylo to skvělé turné, bylo to jedno z těch nezapomenutelných turné.

W: Bylo to také natáčeno, nebo ne? Myslím, že o tom turné měl vzniknout i dokument, ale nikdy...

Ed: Ne, ne...

W: Na youtube jsou nějaké nahrávky.

Ed: Opravdu?

W: Profesionální nahrávky. Myslím, že byly nahrány nějaké rozhovory pro dokument…a byly zfilmovány některé z koncertů, existuje i klip k Anyone Can Play Guitar a další takový materiál.


Ed: Jo, správně. Moc se kolem nás nemotali, možná že snad na jednom koncertu. Opravdu si nepamatuji.

W: Možná bylo plánováno něco jako dokument, nevím.

Ed: Ne, nic takového být nemělo.. a pokud ano, tak snad pro nějakou místní TV stanici nebo mexické MTV nebo podobné…

W: OK. No, to vlastně byla záležitost EMI...


Ed: EMI?

W: Ano, i když přesně nevím detaily...

Ed: No, nikdy nás moc nesledovali. (smích)

W: OK. (smích) Dobře. Další důležitá otázka od fanoušků – DVD Bonnaroo...

Ed: Jo.

W: Nějaké plány?


Ed: No byl to opravdu dobrý koncert, měli bychom to konečně někdy vydat. Je to dílo Dannyho Clinche, našeho kamaráda. Natočil a režíroval tento koncert. Takže by to mělo definitivně spatřit denní světlo.

W: JO, skvělé, to by bylo opravdu báječné. Další často kladená otázka …snažím se na to přijít….

Ed: Jo, jistě.

W: ...Videotape, první verze. Na koncertě v Hammersmith. To je zřejmě nejoblíbenější verze...

Ed: Celého songu?

W: Jo.

Ed: Ha!

W: Určitě nejoblíbenější provedení… protože to v sobě mělo něco .. byl to debut, zahájení koncertu, a nikdo ten song neznal…byl to zvláštní moment, a myslím, že se to odrazilo v té písni. A je úžasné, že se mne na to lidé ptali… (smích) jestli je možné vydat ukázku té nahrávky, nebo něco podobného…

Ed: V podstatě je to na YouTube, ne? Nebo na nějakém jiném serveru.

W: To je zvláštní. Mnoho lidí si vaše koncerty nahrává, ale tento song je zaznamenán jen okrajově.

Ed: Správně, OK.

W: Neexistuje žádný regulérní záznam. Před nějakou dobou jsem pracoval ba shromáždění těchto klipů a skládal je dohromady, aby mohly vzniknout úpravy z mnoha pohledů…

Ed: No páni!

W: ...na nové songy, a na záznamech téměř všichni lidé nahrávají audio z koncertů. Možná by šlo využít audiozáznamy od těchto osob, protože zvuk u videí je opravdu špatný.


Ed: Dobře, OK.

W: Vypadá to opravdu dobře. Je to na mé www, a chtěl jsem tento postup použít i u Videotape, ovšem je to nemožné, protožek tomuto songu neexistuje video. (smích)

Ed: Nemyslím, že bychom měli v plánu vydat některé z těchto věcí. Znám tu verzi z Youtube, o které mluvíš, ovšem ta nefungovala ve studiu. Vydání archivních materiálů není něco, o čem bychom momentálně přemýšleli, možná někdo z kapely toto navrhne později. Pak možná sestavíme a vydáme nějaké songy.

W: Nějaké plány k tomuto?

Ed: Ne, ne.

W: Myslím, že by byl skvělý nápad o tom až tak moc nepřemýšlet. Např. kdybyste vydali nějaké elektronické verze těchto songů, fanoušci by to ocenili. Ovšem je to náročné. Jenom probrat výsledný materiál dá dost práce… pokud byste ještě měli přemýšlet o tracklistu nevydaného materiálu pro boxset, musela by to být noční můra.


Ed: Jo. Vlastně myslím, že jednou nastane vhodná doba, ovšem momentálně o tom neuvažujeme. Možná časem nastane vhodný okamžik.

W: Protože toho materiálu je ohromné množství. Máte stále ty staré nahrávky?

Ed: Jo, máme všechno.

W: To mne zajímá, protože nahrávací sezení jste si vždycky platili sami, že? The Bends...

Ed: No, vlastně EMI vlastní všechna práva od The Bends až po Hail To The Thief, takže...

W: Takže nemají současné nahrávky ze sezení v archivu?

Ed: Ne, některé máme my.

W: Jenže ne všechny.

Ed: Ne, ale myslím, že většinu ano.

W: Ovšem nemůžete vydat nic bez....

Ed: Bez souhlasu EMI, jo.

W: Dokonce i když se jedná o materiál, který nebyl nikdy vydán na albu?

Ed: Ne. Pokud je to nahráváno v tom určitém období.

W: Přestože jste si nahrávání zaplatili vy?

Ed: Ne, nezaplatili.

W: Ne?

Ed: Ne.

W: Ten materiál jste nahrávali ve vlastním studiu…

Ed: Ne. Toto nám platilo vydavatelství EMI...

W: OK. Ovšem studio je Vaše.

Ed: Jo.

W: OK, takže.. nové songy. Thom hrál Super Collider... (nový song kapely)

Ed: Jo.

W: Párkrát, myslím,že čtyřikrát.Existuje už nějaké aranžmá v podání celé kapely?

Ed: Nějakou verzi jsme udělali před třemi lety…

W: Cože? (smích) To je tak staré?

Ed: Jo! Zkoušeli jsme jej ve studiu už v roce 2005, nějakou verzi jsme natočili v době, kdy jsme nahrávali sami, s vlastní produkcí, a s Grahamem Stuartem. Ovšem nebylo to moc dobré. Ale je to skvělý song.

W: Jmenovalo se to tehdy Super Collider?

Ed: Ne, název byl Solutions.

W: Aha, jo. Protože…možná jste se obávali něčeho takového (se smíchem ukazuje seznam songů) Protože tohle jsou některé z názvů na tabuli. Udělali jste chybu, že jste zveřejnili ten obrázek tabule!

Ed: (smích) Správně, OK, jo.

W: Takže teď v rychlosti pár názvů…. Trills – lidé si myslí, že je to Spooks?

Ed: Ne.

W: Není?

Ed: Ne.

W: Copak to je?

Ed: Trills je část Jonnyho věci, na které dělal.

W: Ovšem nikde to poté nebylo použito?

Ed: Ne.

W: 5. název - All I Need? Ne?

Ed: Ne.

W: Protože lidé si mysleli, že pátá skladba byla zahrnuta do tohoto songu…


Ed: Ne, není to v All I Need.

W: Takže je to jiný song?

Ed: Jo, je to jiný song.

W: OK. Burn The Witch. To už je legenda. Nevím proč…...

Ed: Jo, to je skvělý song.

W: Thom zahrál pár akordů…...

Ed: Jo.

W: ...a lidi začali bláznit.


Ed: Jo. Měli bychom jej nahrát, je to dobrý song.

W: Opravdu? Máme nějaké texty: 'this is a low-flying panic attack', atd.

Ed: Jo, přesně.


W: OK. Ovšem je to něco, co budete zkoušet až příště….

Ed: Kdoví? Nikdy nevíš...

W: Takže nemáte žádnou představu ...?

Ed: Nikdy nevíš. Nevíš, jestli to bude jako Nude, jestli to bude trvat 10 let. Prostě nevíš. Ta doba nastane, až song začne dávat smysl.

W: Jo. Morning M'Lord... tohle jste dělali pro Hail To The Thief?

Ed: Good Morning Mr Magpie.

W: Tak se to správně jmenuje?

Ed: Jo.

W: OK. Ne Morning M'Lord?

Ed: Nebo Morning M'Lord!

W: (smích) OK. Ovšem bylo to v období Hail To The Thief, ne?

Ed: Jo, myslím, že ano, Thom zahrál určitou verzi už pro webcasting, Nazkoušeli a nahráli jsme ji znovu na tom samém sezení v říjnu 2005.

W: Kde bylo to sezení? Myslím že…

Ed: Hook End.

W: Ne, to bylo v srpnu, ne? 6 dní v srpnu…

Ed: OK. Jo, bys to mohl vědět! Srpen, konec srpna.


W: Protože ta tabule je ze září?

Ed: Jo, máš pravdu! (smích) Je to z konce srpna.

W: Ptám se, protože bych chtěl poskládat tyto věci dohromady, abych mohl napsat o historii sezení k In Rainbows...

Ed: OK. Jo...

W: Je tam spousta songů...máme kousky z Dead Air Space...

Ed: OK.

W: ...a ty jsi na DAS moc nepřispíval. Ze začátku ano, ale pak …

Ed: Víš, já prostě…tohle mi není příjemné.

W: OK. Pig's Ear bylo nahráváno tamtéž? Nebo Pigsee, jakkoli je to nazýváno...

Ed: Jo, částečně ano..

W: Bodies Laughing bylo nazkoušeno pro turné v roce 2006...

Ed: Jo, částečně, ale nehráli jsme jej...

W: Bylo na tabuli.

Ed: Jo, ale nikdy jsme jej nedali dohromady. Je to něco jako brazilská bossa nova….

W: Opravdu? (smích)

Ed: A byl nahrán roku 2005.

W: Mohli jste jej zahrát následující turné...

Ed: Jo, to mohli!

W: (smích)

Ed: Mohli, ale možná by to nebyl dobrý nápad to hrát v Brazílii. (smích)

W: OK. A tyto názvy stále platí?


Ed: Všechny jsou ještě rozpracovány. Ale dříve či později se tak budou jmenovat....

W: Materiál jako Skirting On The Surface je celkem starý, ne? Skirting On The Surfaře je z období OK Computer... protože některé texty se objevily tenkrát na Vaší www…


Ed: Správně. Možná. Maybe.

W: Pracovali jste na tom během Kid A?

Ed: Ne.

W: Jak je to tedy staré?

Ed: Nejsem si jistý.

W: OK. Ale je to staré. (smích) Jo, spousta názvů…Fela Kuti Thing? Co to je?

Ed: To je jenom tříminutové jammování z roku 2005.

W: OK. A Solutions tedy byly Super Collider... No Shame, co to je?

Ed: No Shame... nejsem si jistý, co to bylo.

W: (smích) Ty si nepamatuješ? OK. Eye Of A Needle?

Ed: Ne, nevybavuji si to.

W: Big Cheese?

Ed: Big Cheese, na tohle si vzpomínám.

W: Tento materiál bude dále směřovat k dokončení?

Ed: No... Big Cheese...to bylo něco, co mohlo být dokončeno. Směřovalo to k tomu, abychom jej zahráli na koncertě, ale prostě to nefungovalo.

W: Pro toto turné jste něco nazkoušeli?

Ed: Pro toto turné jsme nezkoušeli nic, to je úvodní song.


W: To je úvodní song?


Ed: No, vlastně není, ale měl to být úvodní song.

W: Takže měl být. Jak se ta úvodní hudba jmenuje?


Ed: Nejsem si jistý.

W: Nemá to název?

Ed: Má, ale neznám jej.

W: Je to Jonnyho dílo, nebo..?

Ed: Ne, je to něco, co Thom vytvořil na svém laptopu.

W: OK. Mohli byste vydat nějaké B-strany, kde by mohla být píseň Where Bluebirds Fly nebo tak.

Ed: Mohli! To je správně.

W: Jo. A I Am Walking On Stage Now – věc z roku 2006... na začátku jsou zvuky rádia a tak… tahle zvláštní úvodní hudba z roku 2006...

Ed: Jo, to bylo něco jako... Jonny použil nějaký Mac software, mixoval to na koncertech, a tak to vzniklo. To nebyla žádná konkrétní hudba, měnilo se to každou noc.


W: I Am Walking On Stage Now zní jakoby to mělo být něco na způsob úvodní hudby nebo…

Ed: Ano, možná. Nevybavuji si to.

W: Dobře, necháme toho (smích) OK, dobře, je fajn vědět, že 5. song z tabule není All I Need...

Ed: Ne, není.

W: OK. Takže máte spoustu nových rozpracovaných songů?

Ed: Ano, máme spoustu nového materiálu.

W: V nedávném rozhovor s Tebou a Thomem na americkém turné Tom zmínil song nazvaný Slave. Poslal jej Nigelovi k mixování.


Ed: Mm-hmm.

W: Myslím, že je to velmi zvláštní, že něco nahrajete na koncertu a pak je to zmixováno.

Ed: Ano.

W: Stojí to za to?

Ed: No, je fajn, že Thom mohl Slave zpracovat na svém laptopu, a pak to poslat jako audio soubor Nigelovi k mixu.


W: A to je běžný postup? Ne?


Ed: Ne, je to velmi neobvyklé..

W: Takže je to nový materiál... je to určeno pro Thomovo nové album? Jak jsi zmínil, je to song produkovaný laptopem...

Ed: Možná. Nevím, nemluvili jsme o tom… nějaké studiové nahrávky budeme dělat v listopadu.

W: V listopadu? OK.


Ed: Ano.

W: Takže ne v září….

Ed: Víš, jsme uprostřed turné. Opravdu se tomu nemůžeme věnovat, nemáme vybavení. Takže až v listopadu, kdy budeme mít zařízení a dostaneme se do studia, něco nazkoušíme.


W: OK. A nějaké představy o tom už máte?


Ed: Jo, máme. Ale momentálně je to velmi otevřené téma.

W: Kdybyste mohli nahrávat během turné, do jakého studia byste šli? Jako při sezeních u Lucky, které jste nahrávali během turné k The Bends...

Ed: Jo, správně, tehdy jsme rovnou nahráli i nějaké B-sides.

W: A myslím, že i ... Big Boots?

Ed: Ne. Ne, Big Boots je z roku...1998.

W: Ale to nebylo poprvé, co jste tento song nahráli, že? Myslím, že jste jej zkoušeli i předtím…

Ed: Ne, to bylo poprvé v roce 1998.

W: Poprvé? OK.

Ed: Poprvé jsme jej hráli ... jo, nahráli jsme jej dvakrát, máš pravdu. V roce 1998, ale i v roce 1997.

W: Pro OK Computer?

Ed: Ano, pro OK Computer. A taky v roce 1996.

W: Opravdu?

Ed: Když jsme nahrávali Nude. V Chipping Norton studios. Myslím, že poprvé to bylo v dubnu 1996. Ale bylo to jiné sezení... Lucky je z roku '95, stejně jako spousta dalšího materiálu ze sezení k B-stranám. Přišli jsme do Surrey Sound a nahráli Bishop's Robes, Molasses a Talk Show Host...


W: Talk Show Host!

Ed: To bylo jenom jedno nahrávání. Ve stejné době jsme dělali na Lucky, jenom jeden den. A pak, v '96, kdy jsme začali s Nigelem nahrávat OK Computer, přišli jsme do .. Chipping bortin, to bylo jedno z těch prvních sezení, než jsme měli vlastní vybavení a všechno, jsme nahráli...


W: No Surprises.


Ed: Big Boots. Ne No Surprises. Nahráli jsme Big Boots, Nude, a myslím, že ještě nějaké jiné, ale už si přesně nepamatuji co to bylo.

W: No Surprises bylo z jiného nahrávání… verze na OK Computer pochází z jednoho z prvních...

Ed: Jo, z prvního. V našem vlastním studiu, s novým vybavením.Byla to úplně první věc, doslova první, nahráli jsme ji první den, asi v 1 hodinu odpoledne .

W: A pak jste zkoušeli ještě jiné verze, ale nefungovaly, takže jste se vrátili k té první.

Ed: Ano, přesně tak..

W: Skvělé. (smích) Takže, při sezeních k Lucky, byl tam song nazvaný We Agree?

Ed: Ano, ale nehráli jsme jej.. nahrávky při sezení k Lucky byly pro album Help.


W: Copak bylo We Agree?

Ed: We Agree byl jiný song.

W: Ale pak už se nikdy neobjevil.


Ed: je to jeden z těch songů, co v té době byly stále okolo.


W: Měli jste spoustu songů. Mohli jste nahrát album, kdybyste měli čas.

Ed: Ano, určitě. Práce na B-sides s Nigelem byla zkušenost, která nám dodala odvahu pro nahrávání songů pro OK Computer, a pro to musíš mít hodně písní, protože….víš, We Agree by nebyla dobrá pro album. Bylo důležité, aby OK Computer byla opravdu silná nahrávka, takže songy jako We Agree, a další, pro to nebyly dost dobré.


Wons: Dobře, takže..co tady máme dalšího..spousta materiálu, vyberu třeba "Innocent Civilians".

Ed: Jo.

Wons: Musím se zeptat - "Innocent Civilians" – lidé si myslí, že to má něco společného se "Sit Down, Stand Up".

Ed: Ne.

Wons: Nic?

Ed: Ne.

Wons: Dobře, takže je to úplně jiný song.

Ed: Jiný. Jo, ovšem má své momenty.

Wons: Dobře. Nějaké informace o "marching troops"?

Ed: Jo, to bylo v době války v Bosně, byli jsme celkem dost zasaženi tím, co se tam dělo.

Wons: Bylo to dost přímé….

Ed: Ano, celkem dost emocionální.

Wons: Takže to bylo něco jako balada?

Ed: Ano, i když nemyslím, že bychom to mohli nazvat baladou. Bylo to něco drsnějšího.

*smích*

Wons: Dobře, co tu ještě máme?. "Dogwander".

Ed: "Dogwander".

Wons: Copak to bylo? Někteří lidé si myslí, že to mělo něco společného s "Knives Out", ale neptej se mne proč.


Ed: Ne... "Dogwander". Opravdu nevím..to byl jeden z těch fragmentů songů, myslím.


Wons: Nic pořádného – a zřejmě se tím už nebudete zabývat.

Ed: Ne, nemyslím.

Wons: A stará verze songu "Reckoner"? Je to pasé? Byl to úplně jiný song.


Ed: Ne, tohle není pasé, protože má opravdu dobrý riff.

Wons: Jo, je skvělý..

Ed: Jo, dobrý riff. Žádný z těchto songů není úplně mrtvý. Ještě nebyly dokončeny, proto nemohou být vydány.

Wons: Myslíš, že "I Promise" má šanci?

Ed: Ne.Ne.

Wons: *smích* Dobře, takže .. "I Promise", někteří lidé si myslí, že je trochu podobný "House of Cards".

Ed: Trochu jako od Roye Orbisona.

Wons: Ano. Dobře, "Say the Word" je další ze songů ve Vašem diáři.

Ed: Ano.

Wons: "Say the Word". Není to "Worrywort", že?

Ed: "Say the Word" byl B-minor song.


Wons: C-Minor song, myslím.

Ed: C-Minor song?

Wons: Ano, a nebyl vydán. Další který..

Ed: Ano, další takový.

Wons: Dobře. "Jonny's Scott Walker Song", tak jste jej nazvali.

Ed: "Jonny's Scott Walker Song". Nevím. Bylo to z období KID A?


Wons: Ano.

Ed: Na to si nevzpomínám.

Wons: Další z Vašeho diáře - "I Froze Up" - kdy se poprvé objevil?

Ed: Hm, v období Kid A.

Wons: Ano, protože zní jako něco na způsob "Rows of never opened doors", těchto lyrických věcí, které v tom čase Thom hodně používal.

Ed: Ano, to je správně.

Wons: To sedí.

Ed: Ano, přesně, tak to bylo Kid A.

Wons: Ano. Nahráli jste jej? Anebo byl použit jenom pro webcasting?

Ed: Nějakou verzi jsme udělali, já a Thom. Anebo jsme začali, Tom hrál na piano, a já jsem vyluzoval nějaké zvláštní zvuky z kytary. Něcozajímavého v tom bylo, ale v té fázi už jsme byli vyčerpaní, a potřebovali jsme se dostat ven ze studia.


Wons: Takže to bylo až ke konci sezení.

Ed: Ano, přesně.


Wons: A "Treefingers", tam byly také zvláštní zvuky.

Ed: Ano.

Wons: Jak se to dostalo do výsledné podoby?

Ed: No, pořídiljsem si jeden z těch kytarových looping pedálů, a užival jsem si, když jsme byli ve studiu, než jsme začali zkoušet, prostě jsem si 10 – 15 minut jen hrál s tím pedálem a vyluzoval různé zvuky. Vše, co jsme během těch sezení zkusili, se nahrávalo, jsou to prostě kytarové efekty, ovšem všechno co Thom tehdy udělal, je velmi promyšlené. Vzal tu nahrávku, nasamploval ji, a protože je dobrý skladatel, naaranžoval to vše do kousků, a pak z toho udělal song. Takže to nebylo nahráno jen tak. Všechny tyhle zvuky jsou z mé kytary a ze smyček. Ale nic by z toho nebylo nebýt Thoma, který to vše dal dohromady…


Wons: Je to jeden z nejneobvyklejších kytarových tracků.

Ed: Ano, myslím, že jsi ani neměl tušení, že jsou tam kytary..

Wons: Neměl.

Ed: Pamatuji si, že když to přehrál znova, tak to bylo něco jako.. nepamatuji si kdy jsme tohle udělali, tyhle věci si nikdy nepamatuju, ale vím, že jsme zkoušeli mnoho smyček, efektů, a podobných věcí na konci "Idioteque". Pamatuju si, že to přehrál znovu, já se jej zeptal „co to bylo?“ a on řekl „tos byl ty“ a vystřihl to.


Wons: To je skvělé. A ten nával emocí po "How to Disappear..." na albu je…

Ed: Ano, je to něco, co tě očistí.

Wons: Ano. Co tu máme dalšího…. "Lift". Samozřejmě, nemůžu zapomenout na "Lift".

Ed: Ano, každý se na to ptá.

Wons: Jonny řekl, že podoba songu kolem roku 2002 byla nesmyslná. Souhlasil bys?

Ed: Ano.

Wons: Někteří lidé měli rádi verzi z toho období, ovšem většina souhlasila s tím, že stará verze byla…

Ed: Byla nejlepší.

Wons: Myslíš, že kapela by mohla být někdy ve stavu, kdy Lift bude opět dávat smysl?

Ed: Pochybuju. Myslím tím, že jsme to už zkoušeli, dokonce v roce 2005. Song má své momenty, některé pasáže jsme natáčeli pro "OK Computer", existuje taková verze.

Wons: A neznělo to dobře?

Ed: To nestačí. Kdybychom to zvládli, dobrá…možná by to byl nejlepší song na celé nahrávce.

Wons: Nejpopulárnější verze je ta z festivalu Pinkpop.

Ed: Ano, ta byla vynikající.

Wons: Byla skvělá..

Ed: Byla opravdu dobrá, a tehdy jsme to měli nahrát. Neměli jsme o tom přemýšlet, ale rovnou to nahrát. Byl to ejden z těch songů, kdy jako předkapela vystupovala Alanis Morrisette. Tenkrát jsme vždy hrály všechny nové songy, hráli jsme "Creep" každou noc, protože publikum je neznalo, nebo neposlouchali pozorně, ale jednu noc v Detritu jsme hráli "Lift" a všichni v hledišti , kolem 15 000 lidí, byli songem úplně nadšeni


Wons: Opravdu?

Ed: Lidi tancovali. Bylo to prostě úžasné.

Wons: Protože jste je strašili "Climbing Up The Walls" a podobnými věcmi.

Ed: Nemyslím si to. Bylo v tom něco víc – zřejmě si toho nevšimli, ale mělo to něco do činění s tím, že jsme se zaměřili na rytmus songu, bylo v tom něco opravdu mocného a lidé se do toho prostě vcítili.

Wons: A "Paranoid Android" má prostě tule úžasnou, dlouhou pasáž--

Ed: Zas tak úžasnou ne, ale dlouhou, to ano.

Wons: Ok, a pak jste to vystřihli a song zkrátili.

Ed: Ano, protože to evidentně nefungovalo, bylo to…

Wons: Jonnyho zahraný kus na konci songu..

Ed: Ano, ale bylo to nesmyslné, 12 minut dlouhé, možná to fungovalo na koncertech ovšem ne ve studiu.

Wons: Ano.

Ed: Studio je nekompromisní.


Wons: Ano, "Arpeggi" bylo... říkáte tomu "Weird Fishes"?

Ed: Ano, "Arpeggi" tomu říkám já.

Wons: Dobře, tohle mělo premiéru na festivalu Ether Festival, v podání orchestru. Zkoušeli jste někdy nahrát tuto orchestrální verzi ve studiu?


Ed: Ne.

Wons: Nikdy jste o to neusilovali?

Ed: Ne.

Wons: Ale bylo by to fajn, mnoho lidí má rádo tuto verzi.


Ed: Ano, je dobrá, velmi dobrá.

Wons: Dobře, teď náhodou vyberu "Down Is The New Up".

Ed: Ano.

Wons: To, jakým způsobem jste tento song nahráli, mám z toho pocit, že jste pro finální verzi použili jiné aranžmá.

 

Ed: Ne, ta zadní stopa – bicí – jsou Tom a Phil, kteří hrají společně. Měli jsme opravdu skvělou, dynamickou zadní stopu, a na tu jsme velmi opatrně dodávali další věci. Smyčce byly nahrány na sezeních k tomu určených, Jonny a já jsme jich pár udělali… v pátek večer jsme udělali nějaké kytarové nahrávky, a pak, nakonec, Colin dodal nějaké basové linky.


Wons: Dobře. Ovšem na některých písních jste použili kousky z odlišných verzí.

Ed: Ano, na"Arpeggi".

Wons: "Arpeggi"?

Ed: „Arpeggi“ je ze 3 různých verzí.

Wons: A "All I Need"?

Ed: "All I Need"... ano. Zadní stopa a moje kytarová stopa spolu s Jonnyho pochází z jiných, dřívějších sezení.

Wons: Ano. A jeden z mých nejoblíbenějších songů, "Bangers and Mash".

Ed: Ano?

Wons: Kvůli tomu, jakým způsobem jste jej udělali, je celý ze smyček.

Ed: Ano, to je pravda.

Wons: Basa, bicí, všechno je po kouscích. Bylo to záměrně, anebo jste to zkusili nahrát rovnou?

Ed: Tohle bylo nahráváno roku 2004, Jonny, Thom, a Colin na tom strávili jedno odpoledne – udělali to jako záznam na 24-trackovém audio přehravači. Jonny použil stejný postup u "Bodysong". Prostě uděláš z 24-trackového jednu velkou audio smyčku. záznamu. A můžeš mít – v pořadí, jak to jde dokola – jakoukoliv délku, ty smyčky jsou zhruba 1 ½ doby. A nahraješ jenom fragment. A pak je jenom zeslabíš nebo zvýrazníš…


Wons: A tohle jste udělali před nazkoušením v roce 2005?

Ed: Ano, ale nedokončili jsme to, vznikly pouze nějaké zadní stopy. Dodali jsme nějaké kytary, změnili basovou linku, Phil předělal bicí. Pak jsme doplnili vokály a další věci, jako spodní vokály. Základní jádro písně bylo hotové v roce 2004.


Wons: A tohle bylo vydáno na discboxu?

Ed: Ano.

Wons: Skvělé.

Ed: Poslední otázku, Michaele. *smích*

Wons: Dobře, takže poslední dotaz: některé hlavní vokály na nahrávce zpíváš ty – zamýšlel jsi je původně nazpívat, protože třeba Tvoje Vokály na "Arpeggi" tvoří ten moment songu, tu harmonii, soulad. Je to prostě perfektní. Víš, já si nemyslím, že by to dávalo smysl, kdyby tyhle vokály nazpíval Thom--


Ed: No, Thom to zkoušel.

Wons: Ano, ale pak uznal, že Tvé jsou lepší.

Ed: Ano, z nějakého důvodu byly mé lepší, což je velmi neobvyklé, protože normálně Tom dokáže zazpívat všechno.

Wons: To mi trochu připomíná Tvé vokály na "Lift".

Ed: Ano, správně.

Wons: Dokonce lyricky, pokud o tom přemýšlíš, tyto 2 písně -"the bottom of the ocean"... "Lift" a "Arpeggi"…


Ed: Jo, jo..

Wons: Dokázal by sis představit zpívání hlavních vokálů?


Ed: Určitě ano.

Wons: Na nějakém Thomově songu, nebo--

Ed: Nevím, nejspíš by to bylo trochu divné, nejspíš bych nemohl nazpívat song, který by napsal Thom. Musel by to být můj vlastní, protože pěvecky jsme úplně jiného zaměření. Jeho hlas je vyšší než můj, a hlubší, zřejmě dělá songy podle úplně jiného klíče, ale—


Wons: Takže ty píšeš songy?

Ed: Jo!

Wons: Ale nic z toho zatím nebylo vydáno, napsal jsi nějaký úplný song? Mimoto---

Ed: No, věci jako "Meeting in the Aisles" a... Co bylo tak úplné..určitě "Meeting in the Aisles" –a nějaké B-strany na.. na "OK Computer"--

Wons: "Lull"?

Ed: "Lull", jo, přesně tak.

Wons: "Meeting in the Aisle" and "Lull" byly na tom samém singlu.

Ed: Jo, to je pravda, že?

Wons: A tys je napsal?

Ed: Ano.

Wons: Skvělé! Dobře, takže nějaké Tvé songy by měly být--

Ed: Ano, mám nějaký materiál, to je jedna věc, ale druhá je, jestli to bude dostatečně použitelné pro kapelu. Protože s Philem a Neilem Finnem doufám něco znovu uděláme o Vánocích--

Wons: Opravdu? To by bylo skvělé!

Ed: Jo, díky, doufám, že to bude s těmi samými lidmi, možná něco zahrajeme s Wilco. Půjdeme do studia, a uděláme nějaký materiál, který se nebude hodit pro Radiohead, ale třeba pro--

Wons: Fantastické. A Phil už na něčem svém taky nějakou dobu dělá.

Ed: Ano.

Wons: Trochu si odbíháte od kapely.

Ed: To je dobře.

Wons: Vyjde to někdy? Protože to už je nějaká doba, co—


Ed: Je to stále rozpracované. Něco z toho jsem slyšel, a zní to opravdu dobře.

Wons: Ovšem Phil nezpívá, nebo ano?

Ed: Ano.

Wons: On zpívá?!

Ed: Ano, má opravdu dobrý hlas.

Wons: To je prostě skvělé! *tleská* To je fantastické . Protože to trochu ubírá zaměření se na Thoma, jako jediného, který má svůj sólový počin. Pokud ostatní také na něčem dělají, to je skvělé.


Ed: Správně, to jo.

Wons: Jonny má svůj--

Ed: Jonny má svůj soundtrack.

Wons: --ano, tu klasickou hudbu.

Ed: A Philův zpěv je opravdu dobrý. Určitě taky něco nazpívám.

Wons: To je úžasné.

Ed: Jo, je dobré na něčem dělat.

Wons: Těším se, až to uslyším. A tady přestaneme?

Ed: Wow, to bylo celkem náročné, Michaele.

Wons: Ano, omlouvám se.

Ed: Ne ne, já bych měl…...

Wons: Já jsem myslel.. snažil jsem se v tom udělat jasno, zajímám se o takové věci, protože to je přirozené, když pracuji na takových webových stránkách.


Ed: Ano.

Wons: ptal jsem se na věci, na které se ostatní neptají, protože hudební novináři se nebudou ptát na různé kousky songů, nebo nějaké verze "Big Boots"--


Ed: Jo, přesně tak..

Wons: Měli byste ten song udělat znova.

Ed: Víš, jenže znovu ten song bude potřebovat svůj čas.

Wons: Je to Bondův song (titulní songy této filmové série).

Ed: Jo, stoprocentně Bondův song, my to věděli.

Wons: *smích*

Ed: To je jeden z těch songů, na jehož napsání jsem se podílel, ta hudba pro tohle--

Wons: Ten riff?

Ed: Ano.

Wons: Ten je sakra skvělý.

Ed: Díky.

Wons: V tom případě bys měl nějaký song pro Bonda napsat. Zvládl bys to.


Ed: No, myslím, že ne. Ty písně mají své momenty, to je jedna z těch frustrujících věcí, ovšem bylo by to skvělé album našich ztracených písní.

Wons: Ano. Ale je to škoda, ty songy by neměly být ztraceny, například "True Love Waits".

Ed: Já vím.

Wons: Lidé se nechtějí smířit s tím, že konečná verze je ta, kterou jste vydali na "I Might Be Wrong: Live Recordings". Je hezké mít akustickou verzi, ale lidé chtějí slyšet ještě jinou.


Ed: Možná ji někdy nahrajeme.

Wons: Vše, co jste s ní udělali, bylo, že jste ji zkrátili, a něco použili pro Pulk/Pull Revolving Doors?

Ed: Ano.

Wons: Něco z toho je použito tam. Ovšem bylo by skvělé slyšet originální verzi z "OK Computer".


Ed: Ano. Hodně štěstí Michaele. Bylo mi potěšením se s Tebou setkat.

Wons: Díky moc.

 

° Přepis hovoru v původním znění si můžete stáhnout ZDE

− − − −

° WONS: V první části jsme mluvili o Evropském turné, možnosti navštívit Jižní Ameriku, a částečně jsme zmínili i mexické turné z roku 1994 (což jsem původně neměl v úmyslu, ale nakonec se to do atmosféry povídání hodilo):

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_02.mp3 «

 

 

° WONS: Pak jsme hovořili o DVD z koncertu v Bonnarroo (ano, ten koncert, ze kterého jsou ty nádherné fotky :) a staré verzi Videotape. Chtěl jsem položit otázky od fanoušků (na atease boardu probíhala diskuze o tom, jaké otázky by měl Edovi položit) hned na začátku, než budou zapomenuty, anebo vyprší čas rozhovoru. Byly o nahrávání koncertů účatníky a také o vydání archivních materiálů:

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_03.mp3 «

 

 

° WONS: Následovalo povídání o starých písničkách. Vytáhl jsem papír s názvy songů napsanými na tabuli. Některé songy jsme v rychlosti probrali. Povídali jsme si o Thomově novém songu "Slave", zaslaném Nigelovi k mixu, o možnostech dalších nahrávek pro Thomovo další sólové album, a dalších událostech, které mají nastat v listopadu:

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_04.mp3 «

 

 

° WONS: Z rozhovoru můžete slyšet, že Edova koncentrace není nejlepší a pomalu se zhoršuje, má potíže si pamatovat věci ze sezení k poslednímu albu, a některé názvy songů si vůbec nepamatuje. Ovšem nemyslím si, že by mu dlělalo potíže odpovídat na některé dotazy k nevydaným songům.

 

 

13/07/08 - Druhá část rozhovoru:
(díky Rimsymu za překlad)

 

° WONS: V této části jsem se ptal na nahrávání během turné, především ohledně „Lucky“, první nahrání písní „Nude“ a „Big Boots“ v dubnu 1996, No Surprises a nevydaná píseň „We Agree“

 

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_05.mp3 «

 

 

° WONS: Pak je tu část o nahrávání v roce 1993, kterou jsem neuploadoval. V podstatě řekl pouze to, že se nahrávání odehrála ve třech částech: První s „Coke Babies“ a „Yes I Am“, která je nestarší, a myslím, že musí být už z roku 1992. Poté nahrávání dema v Courtyardu, kde kromě jiných písní nahráli taky „High and Dry“. Řekl jsem mu o čtyřech studiových demech, které máme (Banana Co., The Bends, Pop Is Dead, Nice Dream) a on potvrdil, že tyto písně vznikly společně s „High and Dry“. Přemýšlel, jak jsme mohli ta dema získat a já mu opravdu nemohl odpovědět. Na tuhle část jsem byl obzláště zvědavý, ale domnívám se, že většinu lidí by to nezajímalo.

 

Následně jsem se vrátil zpět ke starším nevydaným písním. Ta část se zabývá písněmi „Innocent Civilians“, „Dogwander“, „Say the Word“ (neplést s „Worrywort“), „Jonny Scott Walker Song“, „I Froze Up“ a pak jsem se také zeptal (protože tam sedí) na „Treefingers“. Dále pak „Lift“ a na varhanní zakončení rané verze „Paranoid Android“ se dostalo taky (přestože ne záměrně, stejně jako mnoho dalších věcí). Myslím, že tahle část rozhovoru bude nejzajímavější pro ty, kteří mají rádi tyto staré nevydané písně.

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_06.mp3 «

 

 

° WONS: V další části jsem se ptal ohledně orchestrální verze „Arpeggi“ (protože to zajímalo spoustu lidí) a pak jsem vybral náhodný materiál z mých poznámek týkajících se natáčení In Rainbows („Down Is the New Up, „All I Need“, „Bangers and Mash“). Měl jsem toho připraveno mnohem více, ale v tu chvíli bylo jasné, že to na něj nemohu hodit všechno. Tak jsem musel učinit rychlá rozhodnutí…

 

» http://www.citizeninsane.eu/interviews/ed_07.mp3 «

 

 

° WONS: Další pasáž je dlouhá, ale rozhodl jsem se ji neuploadovat, protože se nakonec neukázala jako příliš úspěšná (navíc je místy v pozadí hodně rušivého hluku). Byl jsem nucen opustit původní koncept a vybírat věci, které mi padly do oka z poznámek. A když se tak dívám zpátky, v tu chvíli to pro Eda nebyly vhodné otázky. Začíná to ohledně bonusového disku. Jen řekl, že všechny ty písně se mohly dostat na samotné album. Vidí „Mk1“ a „Mk2“ jako regulérní skladby, „Mk1“ měla být spojena s „Videotape“ (což není překvapující), „Mk2“ byla zamýšlena jako úvod pro „4 Minute Warning“. And Mk2 is not a mellotron, it was done with an AS synth (tak to nevim, něco technickýho). Rychle jsem připomenul, že „Down Is the New Up“ je téměř příliš dobrá píseň na B-stranu, na což odpověděl, že B-strany nikdy nebyly jakýsi vyhazovaný odpad a že u Radiohead je tradice B-stranových písní, které by se klidně mohly dostat na album.

Řekl jsem mu, že B-strany Amnesiacu jsou u fanoušků určitě nejoblíbenější, a udělal jsem asi největší chybu rozhovoru, když jsem vytáhl druhý seznam písní z Amnesiac, včetně B-stran (ten první se týkal názvu písní na tabuli, to šlo ještě dobře). Chtěl jsem vědět, které písně z Amnesiac byly dokončeny společně s Kid A a které později, během dalšího nahrávání. Měl jsem to mít lépe promyšlené… Nic moc z toho nevzešlo. Jediná cenná informace byla ta, že verze „Morning Bell“ z Amnesiac byla nahrána až po té z Kid A (Kid A v Kodani, Amnesiac v Batsfordu). Nebojte, nemučil jsem ho procházením všech písní, rychle jsem toho nechal. Měl jsem se zeptat na Jonnyho, kterému nebylo dovoleno hrát na bendžo nebo něco podobného. Já vím, bylo to hloupé. Nemá cenu o tom pokračovat.

Zeptal jsem se, kdo napsal „Arpeggi“, byli to Jonny a Thom, ale měl jsem dojem, že je to spíš Jonnyho práce. Ale určitě se jedno o společnou snahu jich obou.

Následoval skoro zbytečný pokus (i když ne úplně) získat nějaké informace o nahrávání s Markem Stentem. Nic světoborného nebo kdovíjak neočekávaného a nic, v co jsem doufal. Můžete si to přečíst v přepisu.

Vpravdě neúspěšný byl můj pokus hovořit o demech Hail to the Thief. Pouze řekl, že jeho favoritem bylo „There There“. Ale dokonce ani nevěděl, že „There There“ bylo vydáno jako B-strana na singlu „2 + 2 = 5“! Tak jsem se vykašlal i na tohle. Trochu jsem litoval celé téhle sekce.

Zmínil jsem, že si myslím, že spousta písní na Hail to the Thief má své kořeny v době Kid A a on měl s touto myšlenkou trochu problém. Na dotaz ohledně konkrétních písní řekl, že „Myxomatosis“, „Sit Down Stand Up“ ani „We Suck Young Blood“ nebyly nahrány během Kid A. Ale pak si nemohl vzpomenout, že „The Gloaming“ a „Backdrifts“ jsou založeny na nahrávkách z období Kid A, takže si nejsem jistý, jestli se mu v tomhle dá zcela věřit…


Vložil tillit - 10.07.2008 (12h 52min) / Shlédnuto 1570 x
Kategorie : Rozhovory

Diskuse

Komentář

Zkuste zábavné hry online.